Pakovanje poklona ima dugu tradiciju i posebnu simboliku. Danas je teško zamisliti poklon koji nije upakovan u dekorativan papir, uvezan trakama i ukrašen mašnama, perlicama ili drvenim cvetićima. Dok stavljate ispod jelke lepo upakovane paketiće, da li se zapitate zašto nam je važno pakovanje poklona?

Period praznika, ali i rođendani, slave i godišnjice bude u nama želju da prijateljima i kolegama nešto poklonimo. Koliko nam je važno da nabavimo odgovarajući poklon, toliko nam je važno i samo ukrašavanje i pakovanje poklona.

Za hygge životnu filozofiju osećanje zajedništva ima visoku vrednost. Hygge aktivnosti obuhvataju različite stvari koje u nama i drugim ljudima bude životnu radost. Tu svakako spadaju pakovanje i samo darivanje poklona. Zato u ovom tekstu govorim o značaju te tradicije.

Pakovanje poklona običan predmet pretvara u lični dar

Praksa sečenja, uvijanja i pričvrščivanja ukrasnog papira ne poznaje kulturne niti verske razlike. Ljudi ukrašavaju poklone da bi određene predmete označili kao posebne. Umotavanje običan predmet pretvara u izuzetan.

Nije svejedno da li sam ogledalce kupila sama ili mi ga je poklonila prijateljica, zar ne? Pakovanje poklona i trenutak u kojem sam primila poklon možda sam i zaboravila. Ali, on je svakako bio poseban. Radostan. Svečan.

Predmet koji sam lepo upakovan dobila na poklon, nije običan. Svaki put kad ga uzmem u ruke, osećam da ima posebnu emotivnu vrednost za mene. To se, nažalost, najviše oseća kad neki dragi poklon izgubimo ili polomimo.

U vreme masovne proizvodnje predmeta, njegovo pakovanje će ga učiniti posebnim i ličnim. Ako mi neko pokloni ajfon, ukrasno pakovanje na ritualan način pretvoriće ga od bezličnog predmeta u lični. Namenjen osobi koja prima poklon.

Ako mi neko pokloni teglu džema od kajsije koji je sam napravio, posebno pakovanje neće biti potrebno. Mašnica će, na primer, biti dovoljna. Nadam se da sam dobro objasnila razliku.

Više o hygge principima možete da pročitate kada preuzmete Jesenji hygge – Vodič kroz skandinavske tajne srećnog života

Praksa poznata hiljadama godina

Postoje izvori koji govore da se u Kini još pre 2000 godina papir koristio za umotavanje i čuvanje listića čaja i lekovitog bilja. Kasnije je počeo da se koristi i za umotavanje poklona. U Japanu je pakovanje poklona umotavanjem u papir postalo popularno još pre 1000 godina. Dakle, mnogo pre doba industrijalizacije i masovne proizvodnje predmeta.

Kada je započelo savremeno pakovanje poklona

pakovanje-poklonaUmotavanje i ukrašavanje poklona kakvo danas poznajemo postalo je popularno u Evropi i  Sjedinjenim Američkim Državama u Viktorijansko doba. To je period vladavine britanske kraljice Viktorije, u periodu od 1837-1901. godine. Tada su ljudi počeli da umotavaju poklone u gotovo providan papir i uvezuju ih, praveći mašnicu na čvoru kanapa. (Takav papir i danas postoji, nazivamo ga trgovački ili flis papir).

Nakon toga, 1917. godine, jedna mala radnja u Kanzas Sitiju u američkoj državi Misuri jednom prilikom ostala je bez takvog materijala za umotavanje. Ponudili su dekorativan papir sa različitim printovima za pakovanje poklona. Kupcima se to veoma dopalo i tako je započet novi trend. I ne samo trend, tako je nastala čuvena kompanija Hallmark čije čestitke su i danas popularne širom sveta.

Kada nam neko donese lepo upakovan poklon, obratimo pažnju i zahvalimo i za trud koji je uložen u pakovanje poklona. Pogledajmo o kakvom se papiru radi, koje je boje, koje simbole ima na sebi. Pakovanje u sebi nosi poruku osobe koja nam nešto poklanja. Potrudimo se da je razumemo.

Hygge savet: Preporučujem da uživamo u darivanju koliko i u primanju poklona, ali da pritom mislimo i na važnost zaštite šuma. Birajmo reciklirani papir kad god je to moguće.

Ovo je moj autorski tekst, a ako vas interesuje šta kaže nauka, preporučujem vam da pročitate sledeće radove sociologa i antropologa: