Svi želimo da budemo srećni i svi imamo potencijal da budemo srećni, svako na svoj način. Ovo je poruka knjige The How of Happiness: A Scientific Approach to Getting the Life You Want (Suština sreće: Naučni pristup ostvarivanju života koji želite) profesorke Sonje Lyubomirsky.

Na osnovu rezultata istraživanja, profesorka Lyubomirsky napisala je knjigu koja je vodič za razumevanje šta sreća zapravo jeste i kako možemo da živimo srećan, ispunjen život. Jedna je od prvih istraživača sreće koja je napisala detaljan i jednostavan plan za povećanje sreće – u svakodnevnom životu i dugoročno.

Demistifikujući mitove koji komplikuju ostvarivanje sreće, autorka navodi konkretne korake do održivog osećanja sreće i ispunjenog života. Ona polazi od stava da vredi stremiti sreći i ukazuje da je samo 50% dugotrajnog osećanja sreće genetički uslovljeno, što je utvrđeno na osnovu istraživanja u kojem su učestvovali blizanci. Samo 10% zavisi od životnih okolnosti i situacije, a 40% zavisi od naše samokontrole.

To znači da posedujemo ogroman potencijal koji može da dovede do promene. Upravo sam zbog toga kreirala razvojni program Terapija srećom.

Možemo li da budemo srećniji

Dr Sonja Lyubomirsky je profesorka Univerziteta u Kaliforniji, gde predaje socijalnu i pozitivnu psihologiju. Nacionalni institut za mentalno zdravlje angažovao ju je da vodi projekat istraživanja mogućnosti trajnijeg povećanja sreće ljudi.

sreca-izborKnjiga The How of Happiness: A Scientific Approach to Getting the Life You Want prevedena je u 23 države. Njeni radovi objavljeni su u mnogim stručnim časopisima. Gostovala je u medijima širom sveta. Obuke profesorke Lyubomirsky pohađaju rukovodioci kompanija, lekari, stručnjaci za mentalno zdravlje, preduzetnici, vojni službenici, treneri za lični razvoj (koučevi), studenti, penzioneri i naučnici.

U svom radu, profesorka Lyubomirsky se posvetila razvoju nauke o sreći. U svojim istraživanjima ona se bavi sledećim pitanjima:

  1. Šta ljude čini srećnima?
  2. Da li je sreća dobra stvar?
  3. Kako možemo ljude učiniti još srećnijima?

Trenutno istražuje potencijale aktivnosti koje održavaju sreću, odnosno osećanje zadovoljstva. Među njima su izražavanje zahvalnosti, dobročinstvo, afirmacija značajnih vrednosti, vizualizacija pozitivne budućnosti, i tako dalje.

Šta vas sprečava da budete srećni

Skeptici neće lako poverovati udžbenicima popularne psihologije, učiteljima i koučevima, ma koliko jednostavno prenosili poruku drevnih mudrosti. Ali, koji je izgovor da ne verujete naučnim istraživanjima?

Biću srećan kad … sretnem onu pravu.
Biću srećna kad … se obogatim.
Biću srećna kad … pronađem mir u sebi.

Sigurno ste bar jednom čuli prijatelja da izgovara neku od navedenih rečenica ili sličnu. Možda i sami pomislite ili izgovorite da ćete biti srećni kad se stvore određeni uslovi koje ste zamislili.

Doživela sam više puta da mi neko kaže da je meni lako jer sam prirodno srećna osoba, pa mi stoga nisu potrebne posebne okolnosti za sreću. Nemam potrebu nikog da uveravam koliko ozbiljan rad stoji iza mog osmeha, ali imam potrebu da postavim pitanje: Šta tebe sprečava da budeš srećna?

Mnogi ljudi prihvataju mitove o sreći i veruju da će biti srećni kad, na primer, budu na visokoj poziciji u međunarodnoj kompaniji ili kad budu imali ušteđevinu od pola miliona evra. Kad budu u braku s idealnim partner(k)om, sa dvoje dece i kućicom u cveću. Neki ljudi smatraju da će unutrašnji mir i sreću postići jednog dana kad ne budu više morali da idu na posao i kad će živeti daleko od užurbane gradske zone.

Verujemo, ako sada nismo srećni, da ćemo postati srećni kada se za to stvore (spoljašnje) okolnosti. U situaciji kad konačno sve okolnosti budu na našoj strani, kad ostvarimo sve ciljeve – shvatimo da nismo srećni kako smo očekivali. Zapitamo se da li nešto nije u redu s nama ili smo jedini koji se osećamo loše onda kad smo konačno stigli do cilja. Kad je trebalo konačno da postanemo srećni.

Prepoznavanje sopstvenih potencijala

Profesorka Lyubomirsky upozorava na toksične posledice mitova o sreći. Istraživanja su pokazala da takva očekivanja dovode do krize, pogrešnih odluka i da mogu da naruše mentalno zdravlje. Na primer, ako smo uvereni da će nas određeni posao, brak ili dobit učiniti srećnima, kad ne bude tako, svojim ponašanjem dovodimo do toga da uništimo odličan brak, izgubimo dobar posao, pokvarimo odnose s decom ili izgubimo novac.

Kada smatramo da nas razvod, život bez partnera ili starost čine zauvek nesrećnima – ne prepoznajući moć otpornosti i prednosti koje donose samostalan život ili starije doba – ulećemo u loš brak ili emotivnu vezu ili se podvrgavamo nepotrebnim operacijama kod plastičnog hirurga.

Profesorka Lyubomirsky tvrdi da postoje lažna obećanja – mitovi koji nas ubeđuju da ćemo postati trajno srećni kad ostvarimo društveno poželjne markere uspeha odraslih. Takav restriktivan pogled na sreću nas obeshrabruje i ne podstiče da prepoznamo sopstveni potencijal za lični razvoj.

Naša velika očekivanja pretvaraju značajne događaje u životu (poput braka ili rođenja deteta) u emotivnu nestabilnost i navode nas na pogrešne odluke. Očekujemo najbolje od takvih prelomnih tačaka u životu, ali pritom stavljamo ogroman pritisak na vlastite emotivne odgovore.

Ipak, ona daje i konkretne savete, odnosno predstavlja strategije sreće koje možemo da primenimo odmah nakon čitanja.

Šta tačno možemo da uradimo

Sledeći preporuke iz knjige Suština sreće: Naučni pristup ostvarivanju života koji želite možemo da se posvetimo ostvarivanju sreće. Bilo da su nam u fokusu prelomne tačke u životu, suočavanje sa neprijatnim situacijama, postavljanje novih ciljeva ili lični razvoj, takve kritične tačke u životu možemo da pretvorimo u „prolaze“ i krenemo putem ostvarivanja ispunjenog srećnog života.

Naglašavajući da smo mi ti koji kontrolišu svoju sreću, Lyubomirsky govori o “naučnom načinu” za ostvarivanje sreće. Strategije koje predlaže prof. Lyubomirsky dizajnirane su za rad na pomenutih 40% potencijala za sreću na koje možemo da utičemo.

Strategije sreće su koncept svesnih aktivnosti koje možemo da iskoristimo da bismo ostvarili srećniji život. To uključuje praktikovanje optimizma dok zamišljamo budućnost, uputstvo kako da najbolje uživamo u životnim zadovoljstvima ovde i sada i detaljno objašnjenje zašto treba da ostanemo aktivni da bismo bili srećni.

Strategije za ostvarivanje sreće možete da sačuvate i lako pronađete u svom kompjuteru kad budete želeli da ih ponovo pročitate. Preporučujem vam da u početku čitate svakodnevno, dok vam ove aktivnosti ne postanu način života.