Svakog dana treba sedeti 20 minuta u prirodi. Osim ako smo prezauzeti – onda treba sedeti ceo sat, kaže izreka. „Gde da nađem sat vremena?“ – možda će biti vaša prva misao kad ovo pročitate. Upravo tako sam i ja razmišljala godinama unazad. I zbog toga sam mnoge stvari odlagala za dan kad budem imala manje posla, a više vremena. A taj dan je došao onda kad sam odlučila da ga sama kreiram.

Život nam je ispunjen obavezama. Posao donosimo kući i radimo duže od 8 sati dnevno. Jedemo usput, dok proveravamo poruke i imejlove. Pritom gutamo puno vazduha, pa nas kasnije u toku dana ili noći muče stomačni problemi. Dosta vremena gubimo u prevozu, redovima ispred raznih šaltera, a nažalost – i ispred televizora. Umorni smo od posla, a još više od atmosfere beznađa. Da li treba posebno da naglasim koliko energije nam oduzimaju ljudi ispunjeni besom i strahom?

I kako onda razmišljati o odgovarajućoj ishrani, fizičkoj aktivnosti, meditaciji, prijatnom druženju i kreativnim aktivnostima? Jednostavno nemamo vremena za sebe, reći ćete.

Zbog toga je izuzetno važno da pronađemo ravnotežu između vremena koje posvećujemo poslu i drugim aspektima života. Na seminaru Skandinavska filozofija sreće – hygge govorim upravo o tome.

Prvi korak koji možemo da učinimo

balans-listaPostoji jedan jednostavan recept, a on se svodi na sabiranje i oduzimanje. Izračunamo koliko zapravo slobodnog vremena imamo, kad oduzmemo posao, svakodnevne lične i porodične obaveze i spavanje. Zapišemo kako provodimo slobodno vreme i koliko vremena oduzima koja aktivnost. Potom, iz rasporeda izbacimo aktivnosti i ljude koji ne doprinose našem blagostanju (wellbeing). As simple as that – kaže druga izreka: Jednostavno je.

Ponekad je teško priznati sebi kakvi su nam odnosi s drugim ljudima. Napišite spisak svih ljudi s kojima provodite vreme na poslu i van njega. Pored svakog imena dodajte plus ili minus, u zavisnosti od toga da li vas vreme provedeno s tom osobom ispunjava i čini vam dobro ili ne. Plus/minus i pola plusa nisu prihvatljivi odgovori.

Napišite spisak aktivnosti u toku dana. Koliko sati dnevno provodite ispred televizora: 2, 4 ili čak i više od 12 sati nedeljom? Telefoniranje, slanje poruka putem različitih kanala komunikacije, čitanje dnevnih novina, „analiziranje“ tuđih fejsbuk i instagram profila. Neka spisak bude što detaljniji, a pored svake aktivnosti stavite plus ili minus.

Ova jednostavna vežba imaće blagotvorno dejstvo i motivisaće vas da nešto promenite u svom životu. Isprobajte je odmah ili čim ugrabite malo slobodnog vremena za sebe. Razmislite dobro o svemu.

Navike se teško menjaju, kako ih promeniti

Naše uverenje i naše iskustvo kažu nam da nije lako promeniti navike. Ponekad ih menjamo tek kad smo u veoma složenoj situaciji ili kad nam strada zdravlje. Kada zbog umora imamo loše rezultate na poslu, počinjemo da uviđamo značaj ravnoteže privatnog i poslovnog života. Ako se pojavi zdravstveni problem, moramo da promenimo način ishrane. I moramo da počnemo da brinemo o sebi i svojim potrebama.

Uskoro spoznajemo da briga o sebi podrazumeva brigu o svojim mislima i emocijama. Uviđamo značaj ličnog razvoja i počinjemo da čitamo knjige i odlazimo na seminare koje smo dotad smatrali gubljenjem vremena. Zašto čekati da se nađemo u teškoj životnoj situaciji da bismo promenili navike koje loše utiču na naše blagostanje? Uverena sam da ne treba gubiti vreme.

Unesite hygge aktivnosti u svoj život

balans-posao-porodicaVežba koju sam navela samo je jedan od načina da prepoznamo naviku koju želimo da promenimo, a to je prvi korak koji treba da preduzmemo. Kao primer ću navesti svakodnevni jednosatni telefonski razgovor nakon kojeg smo umorni, nervozni ili tužni. Ko je osoba s kojom razgovaramo? Zašto su tema razgovora postovi drugih osoba na fejsbuku? Šta ja zapravo dobijam od ove aktivnosti? Da li postoje okidači koji bi me mogli vratiti ovoj navici? Mogu li da ih izbegnem?

A sada razmislite kojom navikom biste mogli da zamenite aktivnost koja vam ne prija? Da li postoji mogućnost da taj sat provedete u prijatnom razgovoru s prijateljem, suprugom ili članom porodice ili igrajući se s detetom ili bratanicom? Možete li taj sat da isključite telefone i meditirate ili čitate knjigu? Pešačite 5 kilometara, bez obzira kakvo je vreme napolju? Šetate dodatnih sat vremena sa svojim psom? Sedite u prirodi i udišete svež vazduh?

Sve su to hygge aktivnosti koje nam pomažu da usporimo, saberemo se, napravimo predah od obaveza i aktivnosti koje nam ne prijaju. Postoje brojne naučne studije koje detaljno objašnjavaju zašto kvalitetni odnosi s ljudima, čitanje i boravak u prirodi pozitivno utiču na naše blagostanje i čine nas zdravijim i srećnijim osobama. U ovom tekstu ih neću navoditi da ne bi bio suviše dug, pa vas pozivam da pročitate i druge tekstove na ovom blogu.

Tips & Tricks za prve tri nedelje

balans-posao-blagostanjeKada odlučite da uvedete novu naviku u svoj život, biće vam potrebna odlučnost da istrajete. Pratite misli koje vas ometaju. Pojavljuje li se osećanje krivice ili nove misli koje vam govore da ste učinili pogrešan izbor i da gubite vreme? Prepoznajte ih i poželite im dobrodošlicu, pa ih ispratite. Jedan moj prijatelj je govorio da su takve misli „blebletanje mozga“.

Svaku takvu misao možete da ispratite afirmacijom. Na primer, misao „Mene niko ne voli“ možete da prepoznate i ispratite rečima „Svakim danom sam sve zadovoljnija“. Verujte sebi, ipak ste vi ona koja sebe najbolje poznaje i zna šta joj je potrebno.

Ako u početku ne možete u potpunosti da se pridržavate nove navike, uradite koliko možete. Izađite i šetajte 15 minuta umesto sat vremena. Zavolite svoju novu naviku i uživajte u njoj. Postoji mišljenje stručnjaka da nam je potreban 21 dan da usvojimo novu naviku. Mnogo puta mi se dosad pokazalo da su u pravu.

Pisanje može puno da pomogne da shvatimo kako se osećamo i  šta zapravo želimo. Vrlo lako zaboravimo nove planove i zato ih treba zapisati. To vam neće oduzeti više od 15 minuta dnevno.

Mi smo ti koji postavljamo prioritete i određujemo kako izgleda balans između poslovnog i privatnog. Susret sa samim sobom i malo vremena koje posvetimo sebi svakog dana ubrzo će doneti rezultate. Više odmora, ispunjenost zadovoljstvom, bolja kondicija, kvalitetni odnosi s ljudima do kojih nam je stalo pomoći će nam da drugačije doživljavamo i živimo posao i druge aspekte života.

I da, naravno da vi to možete.